شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
گفتگو اختصاصی دیباچه با دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

دیباچه-زهرا فرود: "علیرضا تابش" دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی می‌گوید: از آنجا که میراث فرهنگی بخش مهمی از قدرت نرم یک کشور محسوب می‌شود، از این رو در این جشنواره که با اهدافی مانند : " جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراث فرهنگی، افزایش سواد میراث فرهنگی جامعه و ...  در تجلیل و قدردانی از آثار برتر هنرمندان به مثابه میراث داران و میراث بانان این سرزمین و کشف و معرفی بهترین آثار هنری و چندرسانه‌ای در حوزه‌های ملموس فرهنگی، تاریخی و طبیعی و میراث ناملموس ایران برگزار خواهد شد، می کوشیم تا با ایجاد تعامل بین فعالان حوزه ميراث فرهنگی و هنرمندان ،در راستای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی و تاریخی و نیز دخائر گرانبها و ارزشمند ميراث طبیعی این مرزو بوم گام های موثری برداریم.

میراث فرهنگی بخش مهمی از قدرت نرم یک کشور است | به دنبال ارتقای سواد

او افزود: جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، تلاش دارد ضمن آنکه محفلی برای شناسایی آثار هنری و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی باشد، به عنوان محلی برای گفتگو بین فعالان میراث فرهنگی و تولید کنندگان محتوا و هنرمندان و اندیشمندان و فعالان رسانه مطرح گردد، از طرفی استعدادهای نو و کمتر شناخته شده را معرفی کند و به ارتقای سواد میراث فرهنگی در جامعه نیز کمک کند. همچنین این جشنواره با برخورداری از کارگاه های آموزشی و نشست های انتقال تجربه، سعی خواهد کرد تا با قدردانی از سرمایه‌های انسانیِ کشور، فرصت‌های مطلوبی پیرامون آموزش اجتماعی‌ و معرفی خلاقانه میراث فرهنگی را برای همگان فراهم نماید.

"تابش" در پاسخ به این سوال که این رویداد ملی تا چه حد خواهد توانست برخی هنرهای کهن و ریشه دار از جمله نقالی، پرده خوانی و خیمه شب بازی که این روزها کمتر به آنها توجه می شود را احیا نماید؟ ونیز در شناساندن میراث پرقدمت این مرزو بوم به نسل امروز موثر واقع گردد ؟بیان کرد: تنوع قومی و فرهنگی برای کشوری مانند ایران، فرصت های مناسبی را برای توسعه متوازن مباحث هنری و فرهنگ فراهم نموده، به گونه ای که می طلبد با زبان هنر از این فرصت‌ها ،غفلت زدایی و غباررویی به عمل آورد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که هنرمندان آیینی تا کنون به نوبه خود بارها در آثار و خدمات فرهنگی ارزشمندشان، به بازنمایی و نمایش فرهنگ ها ، سنت‌ها،باورها، اخلاق و شیوه زندگی ایرانی پرداخته و آنها را دستمایه تلاش‌های فرهنگی و هنری خود قرار داده‌اند تا جایی که تجلی هنر ایرانی را در آثارشان به وضوح می توان مشاهده کرد. البته ناگفته نماند که این‌ تلاش های ماندگار باید مستمر باشند تا جایی که نسل نو در یابد، او نیز سهم موثری در محافظت از میراث ملی کشور داشته و خواهد داشت و در این باره تکریم اساتید و پیشکسوتان این حوزه در بستر جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی می تواند مثمرثمر باشد.
همچنین این جشنواره به سهم خود وظیفه دارد از کارنامه ی پربار فرهنگی و سال‌ها تلاش خلاقانه هنرمندان دغدغه‌مندی که نقالی، پرده خوانی و نمایش خیمه شب بازی و تعزیه و… را زنده نگه داشته اند و میراث بان فرهنگ ملی ما هستند ، در کنار سایر هنرهای چندرسانه ای تقدیر نماید.

او ادامه داد: از آنجا که با نسلی نو و ذائقه متفاوت آنها روبرو هستیم و نیز این نسل «رژیم مصرف رسانه‌ای» متفاوتی با نسل های قبل از خود دارد، نیاز است مدیران فرهنگی،هنری و رسانه ای نسبت به شناخت و درک درست از ذائقه آنها توجه بیشتری داشته باشند.همچنین لازم است که حوزه ميراث فرهنگی بکوشد تا برای این نسل از مخاطبان، روایت‌های جذابی را از تاریخ و فرهنگ کشور ارائه دهد، چرا که میراث تاریخی و هویتی مردم ما، ظرفیت های خوبی را در بطن خود برای معرفی ایران نهفته دارد.

دبیردومین جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی افزود: در این جشنواره با چند ضلع از جمله هنرمندان، نویسندگان و آفرینشگران هنری، جامعه تخصصی میراث فرهنگی، رسانه ها و مخاطبان در گروه های مختلف سنی با ذائقه های متنوع مواجه خواهیم بود.همچنین در بستر برگزاری این جشنواره سعی می کنیم تاحساسیت جامعه نسبت به اهمیت میراث فرهنگی را بالا ببریم و شناخت از داشته های فرهنگی و تاریخی را افزایش دهیم؛ در نسل نو نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی انگیزه ایجاد کنیم ، حس تعلق خاطر به وطن و داشته هایش را با مرور خاطرات تصویری و نمایشی و زبان هنر و در دل داستان های جذاب تعمیق بخشیم و در نهایت به تقویت مسئولیت اجتماعی و ملی کمک کنیم.

میراث فرهنگی بخش مهمی از قدرت نرم یک کشور است | به دنبال ارتقای سواد

"تابش" گفت: در راستای برگزاری این جشنواره، مدیران وزارت میراث فرهنگی، همکاران ما در ستاد جشنواره، هنرمندان رشته های مختلف، اصحاب رسانه و خانواده بزرگ میراث فرهنگی با تخصص ها و گرایش های متنوع در حوزه میراث ملموس، ناملموس و طبیعی، در صدد ایجاد گفتمانی نو ، در بستر رسانه و با زبان هنر هستند. گفتمانی که مشارکت آگاهانه مردم را برای حفاظت از میراث فرهنگی فراهم کند ،به طور کل اگر پیرامون برگزاری این جشنواره گام های درست و هم راستا با اهداف آن برداشته شود، قطعا جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی در سال‌های آتی می تواند در منطقه خودمان بسیار تاثیر گذار باشد ضمن آنکه به سمت بین المللی شدن نیز پیش روی داشته باشد.

دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ارتباط با بخش مرتبط با حوزه دفاع مقدس در این جشنواره خاطرنشان کرد: فرهنگ حماسی و مقاومت در تاریخ ایرانیان، پیشینه‌ای بلند دارد و بازدید کنندگان تصاویر مقاومت در جنگ چالدران در کاخ چهل‌ستون اصفهان نمونه بارز این گفته است که در طول تاریخ ثبت شده و امروز برای مردم بازگو می‌شود؛ یادمان های دفاع مقدس، موزه های مقاومت و میراث ناملموس شهدای گمنام، هر یک نمادهایی مهم از دفاع مقدس در دوران معاصر هستند.
همچنین حماسه مقاومت بخش مهمی از تاریخ معاصر ما و میراث فرهنگی کشور است که بیان کننده هویت دینی و ملی ماست؛ مردم و هنرمندان حافظان اصلی این میراث مهم هستند، و وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه حاکمیتی وظیفه حفاظت و صیانت از میراث ملی دفاع مقدس را بر عهده دارد. میراث دفاع مقدس در دو بخش میراث ملموس و ناملموس، از دهه ۷۰ تا کنون ثبت ملی می‌شود. در این جشنواره هم یقینا آثاری که مرتبط با موضوع حماسه ،مقاومت و دفاع مقدس باشد و دارای روایت خلاقانه در چارچوب فراخوان جشنواره باشد، در بخش های مختلف جشنواره یعنی کتاب، پایان نامه، هنرهای نمایشی و اجرایی، هنرهای دیجیتال و بازی های رایانه ای، سینما، رادیو و تلویزیون قابل ارسال و پذیرش است و مشارکت همه هنرمندان و نویسندگان و تولید کنندگان محتوا در این زمینه مورد انتظار ماست.

گفتنی است: این جشنواره در بخش های رادیویی، تلویزیونی ،️سینمایی،️هنرهای رایانه‌ای ترکیبی ،️هنرهای اجرایی و نمایشی و نیزکتاب و تولیدات مکتوب از ٢٨ آبان تا ٣ آذر ١۴٠٢ در استان قزوین برگزار خواهد شد و شرکت عموم هنرمندان و صاحبان آثار در این جشنواره، آزاد است. هنرمندان صاحب اثر می توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره چندرسانه ای ميراث فرهنگی به نشانی www. Ch-festival.mcth.ir اطلاعات بیشتری دریافت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار